Călătorii

Parisul e mai frumos privit de sus

13 iulie 2014

Ultima zi la Paris și o mare restanță: nu vizitasem Turnul Eiffel, pentru că… ba plouase, ba fusesem în altă parte, ba am fost eu răcită (o zi de vacanță a fost complet ratată: după ce ne-am întors de la Saint-Malo m-am simțit atât de rău încât n-am ieșit deloc din hotel, am zăcut și am dormit). Nu mai aveam decât o șansă: în ziua plecării aveam timp până pe la prânz să mai vizităm ceva prin Paris.

* * *

Era însă mică problemuță: ploua. Mai exact turna cu găleata, pentru că ăsta e norocul turistului în capitala Franței: umbrela, monsieur. Acum, cu ploaie, fără ploaie, trebuia să ajungem acolo. După ce ne-am adăpostit câteva minute într-un gang, motiv să râdă de noi un francez care ne-a încurajat cu ”ploaia asta va mai dura o vreme”, am luat-o spre turn, care ne-a apărut deodată în toată splendoarea sa, dincolo de niște bălți pline ochi cu apă.

Am urcat pe scări până la primul nivel, era singura intrare fără nici o coadă, și între timp s-a mai oprit și ploaia. Se fac niște lucrări de renovare pe acolo și nu puteai merge peste tot, ceea ce era destul de enervant, pentru că noi pentru asta veniserăm, să admirăm orașul din toate punctele posibile. Drept să spun îmi place mai mult Parisul privit de sus: am fost după aia și la Sacré-Cœur, și tot frumos mi s-a părut. Doar că prea aglomerat, îngrozitor de aglomerat orașul, mă mir că n-au ieșit încă parizienii la linșat turiști, pentru că nu mai au loc de ei…

Ei, și exact la final de excursie m-am certat cu mama pe motiv de magneți, ce altceva. Că la ce îi trebuie atâția magneți, nu a cumpărat destui magneți de prin toate locurile care vând magneți? Ea s-a enervat că ăia sunt banii ei (eu administram bugetul vacanței, dar ea avea niște bani ai ei pentru…magneți), eu m-am enervat că uite, eu nu mi-am cumpărat nimic pentru mine, nici măcar magneți (între timp uitasem câți bani dădusem de-a lungul timpului pe vederi pe vremea când colecționam cărți poștale) și din enervare în enervare i-am dat restul de buget al vacanței să îl administreze ea.

Și așa am ajung la Sacré-Cœur, am intrat în biserică, eu am rămas bosumflată pe o bancă în timp ce maică-mea a dispărut prin împrejurimi. Să se roage, credeam eu. Când am ieșit de acolo ce aflu eu? Că mama cheltuise o parte din bugetul vacanței pe…lumânări! Și o lumânare la Sacré-Cœur e vreo 2 sau 3 Euro, nu mai știu cât, că-s lumânări speciale. Am rămas tablou! Magneți și lumânări ne trebuiau nouă, în ultima zi de vacanță la Paris! Mama și-a dat seama și ea că probabil făcuse o prostie și încerca să mă împace, eu voiam să cumpărăm ceva de mâncare de pe acolo, că nu mai puteam de foame, ea ținea să mergem la restaurantul asiatic de lângă hotel care era în partea cealaltă a orașului, și tot așa…

Până la urmă am mâncat la asiaticii ăia, ne-am recuperat bagajul de la hotel și am plecat să luăm autocarul pentru Beauvais. Acolo alte scene de Kafka: șoferul era anti-mâncat în autocar, o româncă își condusese prietena și după aia, gândindu-se că i s-o face foame pe drum i-a cumpărat o cutie cu dulciuri și a urcat în mașină cu gândul să i le dea. Șoferul, un negru masiv, n-a lăsat-o să urce, femeia i-a zică că uite, prietena mea o să le mănânce DUPĂ ce ajunge la aeroport, nu în mașină, ăsta mai că n-a luat-o pe sus s-o arunce afară, că la el pe autocar mâncatul e interzis, etc., zău că așa oameni obsedați de curățenie ca șoferii de autocar n-am mai văzut…

Însă Parisul e frumos: de sus, de jos, de unde-o fi. Merită vizitat măcar o dată.