Lucruri utile

Experiențe low-cost

martie 5, 2013
Mai am un zbor low‑cost undeva prin octombrie, după care o s‑o răresc serios cu aceste zboruri, ca să nu mă hazardez să spun că renunț de tot la ele. Ce mă deranjează cel mai tare nu e zborul în sine, avionul, tariful, lipsa de transparență a comisioanelor plătite sau a serviciilor de care (nu) beneficiezi, ci experiența în sine, care mi se pare umilitoare chiar și atunci când ești mai mult un ”spectator”.

Catania‑București, cursă directă cu Blue Air. Check‑in online nu se poate face la întoarcerea în țară, prin urmare imediat ce se afișează ghișeul de check‑in se formează ditamai coada în numai câteva minute. Mulți călători au plecat la drum cu niște valize cât tot dulapul meu de acasă, dar e în regulă, în definitiv călătoresc pe banii lor.

O angajată a aeroportului, româncă, ne introduce în tainele zborurilor low‑cost și ne explică care‑i treaba cu bagajele de mână. Poșeta e tot bagaj de mână, deci trebuie înghesuită în bagajul de mână ”oficial”, moment în care începe scotocirea și îndesarea: intră sau nu intră nenorocita aia de geantă în bagajul de mână? În general nu prea intră.

Apoi vine bomba: condiția la bagajul de mână nu se referă doar la greutate, ci și la volum, la dimensiuni. Se târșâie prompt în fața ghișeului patul lui Procust pentru bagajele low‑cost ‑ cadrul de metal pentru măsurat bagaje ‑ și începe marea răscolire, bagajele sunt maltratate să intre în ”sizer”, se dau pumni, picioare, dar bagajele nu vor și pace, se înțepenesc în cadru și nu mai vor să iasă. După orice mică victorie împotriva dimensiunilor proprietarul cheamă angajata de la check‑in să vadă că ”a intrat”, dar răspunsul este de multe ori că ”Nu se acceptă, bagajul trebuie să intre ușor!”.

Cei plecați cu dulapul la drum au depășit limita de kg și‑și deschid valizoiul chiar acolo, în văzul tuturor, scotocesc prin rufe și le mută în altă parte, îl pun iar pe cântar de câte două ori până când le iese socoteala. Alții, cărora nu li s‑a acceptat bagajul de mână, încearcă să trișeze și se duc cu el la îmbarcare, dar acolo e același cerber și încep alte tragi‑comedii băgăjești.

O tipă nu e lăsată să se îmbarce în avion pentru că bagajul de mână este prea mare și fie plătește 50 de Euro, fie renunță la niște lucruri. Lacrimi, conversații la telefon cu iubitul italian, rugăminți la angajata aeroportului să vorbească cu iubitul (!), totul pentru niște cârpe și cizme scâlciate îndesate în bagajul buclucaș. O doamnă vine cu soluția și îi dă nefericitei un sac mare de gunoi (gol) și are loc transbordarea lucrurilor și aruncarea genții. Sacul e și mai voluminos acum, cu toate lucrurile aruncate de‑a valma, dar intră cu ușurință în orice cadru, căci e foarte flexibil, deci e acceptat.

Un cetățean e revoltat că el voia să transporte cu avionul un televizor și cerberița de la aeroport nu i‑a dat voie. ”Eu nu mai zbor niciodată cu Blue Air!” amenință el pe autobuzul care ne duce la aeronavă, la care doamna care oferise sacul îl asigură că va mai zbura. ”Datorită nouă au ăștia de la Blue Air serviciu!” perorează el în continuare. Pe mine mă doare deja capul.

Nimeresc pe scaunul din mijloc, între două domnișoare. Cea din stânga nu vrea să‑și închidă telefonul pe principul că ”eu niciodată nu mi‑am închis telefonul în 7 ani de zile de când zbor, n‑o s‑o fac acum!”. Mai aflu de la ea că 90% dintre pasageri nu își închid telefoanele în timpul zborului, la care doamna din dreapta mea e deja revoltată, iar mie mi se face rău.

La aterizare se aplaudă vehement în spate pentru că am ajuns cu bine acasă și începe altă milogeală, cea cu expresul RATB care circulă câte unul pe oră și la care șoferul verifică ochiometric dacă pasagerii își plătesc cursa sau nu.

Dacă o să mai zbor vreodată cu Blue Air sau cu Wizz? Nu știu, mi se pare un ”preț” prea mare de plătit…

Notă: conform regulamentului Blue Air bagajele de mână trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

BAGAJUL DE MANA: 8.5.1 Aveți dreptul la un singur bagaj de mana care nu poate depasi 10 Kg si dimensiunile 55 cm x 40 cm x 20 cm. Dimensiunile bagajului includ toate accesoriile acestuia (roti, mânere, buzunare exterioare etc).

Pentru fiecare pasager va fi acceptata o singura piesa ca bagaj de mana. Infantul nu poate avea bagaj de mana, dar beneficiază de avantajele prevăzute la articolul 8.1.1.
Poseta/borseta si aparatura electronica (aparat foto, laptop, ipad, etc.) trebuie introduse in acest bagaj. Exceptie fac produsele cumpărate din magazinele Duty Free din aeroport care vor fi prezentate la îmbarcare si vor fi acceptate separat.

Mai multe informații aici.

You Might Also Like

23 Comments

  • Reply Alex Petrescu martie 5, 2013 at 5:53 pm

    Deocamdată este încă la început toată treaba asta cu bagajul de cală plătit. În timp își vor da seama oamenii că nu mai au ce face și se vor conforma, vor veni de acasă cu bagajele gata pregătite (cântărite). Iar cei care au bagaj mare vor plăti până la urmă și pentru hulitul bagaj la cală pentru că oricum prețul total va fi mai mic decât la o companie de zbor obișnuită. Apropo de asta…Blue Air demult nu mi se mai pare "low-cost" la prețuri…poate doar la "servicii".

  • Reply Dan Petra martie 5, 2013 at 5:46 pm

    Draga Anca,
    Am asistat si eu de multe ori la "spectacolul" descris de tine. Adevarul e ca se potrivea mult mai bine cu aeroportul Baneasa, cu aspectul lui clasic de autogara cubaneza, dar nici in Otopeni nu te poate lasa rece. Nu cred insa ca Blueair sau Wizzair sunt problema. Am zburat de cateva ori si cu Ryanair, companie care e probabil modelul de afaceri al primelor doua mentionate si pot sa spun ca imbarcarea si zborul decurg exact ca la un zbor cu o companie care te taxeaza 500 de euro pentru acelasi segment. Difera insa "participantii". Cat despre faptul ca biletul lor nu include nimic altceva decat zborul … nu sunt ei singurii. Companiile mari americane nu mai au de cava vreme mancarea inclusa in bilet si te taxeaza pentru fiecare bagaj cu exceptia celui de mana. Companiile europene vor urma cat de curand modelul. In cateva zile plec si eu spre Sicilia cu Wizzair. Ureaza-mi succes 🙂

  • Reply Anca martie 5, 2013 at 5:50 pm

    Am zburat si cu Ryan Air si a trebuit sa strabat 1 km de pista pe jos, prin soare, si sa astept 15 minute langa aeronava sa debarce pasagerii. Probabil nu erau bani pentru autobuz 🙂

    Vacanta placuta! 🙂

  • Reply Sorin martie 5, 2013 at 6:02 pm

    ce sa zic; inseamna ca nu ai zburat niciodata cu ryanair. Experienta e de neuitat; esti urmarit tot timpul sa iti verifice dimensiunea bagajului ( cel putin de 3 ori). La blue-air e parfum pe langa ryanair.

  • Reply wish2go martie 5, 2013 at 10:21 pm

    Mda…si noi am inceput sa mai rarim zborurile low-cost. Pe langa confortul de la bord care lasa de dorit si orele de plecare-sosire care sunt cam incomode, cred ca principala problema este tocmai cea subliniata de tine: balamucul dinaitea imbarcarii si atmosfera de birt comunal din avion.

  • Reply catherine martie 5, 2013 at 8:42 pm

    Te-ai făcut mare, Ancuţă! 🙂

  • Reply Andrei C. martie 5, 2013 at 10:15 pm

    He he he. Lasa ca nici la alea de linie nu e bine sa-i lase cu cate doua genti si trollere cat China in cabina.

  • Reply Emy martie 5, 2013 at 11:24 pm

    Ca tot vorbim de experiente, daca zbori cu un avion mai mic, gen pentru maxim 4-5 persoane ajunge mai scump nu?
    Intreb pentru ca mereu am visat sa ma parasutez asa din senint(cu parasuta),nu cred ca firmele plecum blue air autorizeaza parasutismul.

  • Reply ViespeaCalatoare martie 5, 2013 at 11:44 pm

    Am invatat ca trebuie sa renunti la boarfe cand vrei sa calatoresti. Folosim cate un rucsac, cu haine care se pot impacheta cat mai strans. Problema apare la suveniruri, ca de obicei astea nu mai au loc si nu am incredere prea mare in posta romana…
    Pe de alta parte, zburati cu KLM, seara, de la Amsterdam spre Bucuresti, cand doar primii 30 de pasageri au loc pentru bagajele lor supradimensionate…

  • Reply Mihai martie 6, 2013 at 12:42 am

    Mda, si WizzAir face la fel. Eu aveam o borseta cu actele si maruntisuri necesare in avion (cam cat o carte ca dimensiuni, atarnata de gat) si geanta de laptop. A venit tanti fuguta dupa mine, ca n-am voie decat UN bagaj de mana, deci sa bag borseta in geanta. Era o tipa, avea un rucsac care parea plinutz si o geanta de mana maricica, la fel, sa-si bage geanta in rucsac, ca are voie doar cu unul in avion. Iar la avion…sa prezentam boarding pass-ul, evident, era in borseta :). Da-i si cauta…oricum am scos-o inapoi pana m-am asezat. O porcarie fara folos. Sa stii ca majoritatea aveau niste trollere destul de micute, fara bagaj de cala, cred ca pt a scapa de stat la banda la aterizare…Iar telefoane, eh, se gasesc din astia in orice avion aparent.

    Apropo, si Tarom-ul are servicii din ce in ce mai proaste in ultima vreme. Cred ca se va declara low cost in curand.

  • Reply Anca martie 6, 2013 at 9:42 am

    Ba da, am zburat.

  • Reply Anca martie 6, 2013 at 9:44 am

    Parasutismul se face din aeronave sportive, nu din cele de pasageri. Intereseaza-te la un club de parasutism, sunt destule.

  • Reply Ana Maria martie 6, 2013 at 3:14 pm

    Apoi de cand zbor si eu situatiile astea sunt tipice :))).

  • Reply Florin martie 6, 2013 at 4:24 pm

    Sincer, nu e vina companiilor, ci a clienților care trebuie să se intereseze de condițiile de zbor înainte să ajungă în avion sau aeroport.

    Dacă s-au învățat să primească cerul și să pletească praf în ochi, iată că vremurile noastre arată că nu mai merge. Te descurci cu bagaj mic, bine, nu te descurci, plătești pentru bagajul de cală sau mergi cu liniile clasice. Simplu.

    Același lucru la autobuzul RATB-ului. E normal să plătești călătoria respectivă, că de aia se numește autobuz, nu serviciu comunitar gratuit.

  • Reply Iulian martie 6, 2013 at 4:47 pm

    Voi zbura si eu cu Blue Air si am un troller care are inaltimea de 57cm cu tot cu roti, restul dimensiunilor fiind in limite.
    Stie cineva daca voi avea probleme cu el?

  • Reply InLume turism martie 7, 2013 at 4:08 pm

    Macar Blue Air iti aloca locuri in avion , spre deosebire de Wizz unde este fuga spre avion pentru a prinde anumite locuri . Bine si Blue are fazele lui, daca sunt mai multi pasageri pe aceeasi rezervare, poti sa ai "placuta" surpriza ca la check in sa dea locuri diferite prin avion .

  • Reply Anca martie 7, 2013 at 4:16 pm

    Ah, da, asta imi “place” si mie la Wizz…alergatura pentru un loc mai bun 🙁

  • Reply Jen martie 8, 2013 at 11:58 am

    Mie mi se pare ca, daca pe site-ul companiei aeriene sunt descrise clar conditiile, nu avem de ce sa ne plangem. Eu stiam ca Wizz sunt foarte stricti cu bagajele, asa ca am avut grija ca toate lucrurile (inclusiv geanta) sa incapa in rucsac, iar rucsacul sa incapa in cutiuta aia a lor. Prietena care zbura cu mine stia ca o sa aiba bagaj mai mare, asa ca l-a platit din timp.

    Sincer, in afara de mancare, eu nu vad nici o diferenta intre companiile de linie si companiile low-cost. Marlani am vazut si in KLM, si in Air France, si in Blue Air, din pacate. Eu imi aleg compania in functie de pret si atat.

  • Reply Traveling Hawk martie 8, 2013 at 9:00 pm

    Da, si eu cred ca este vorba despre pasageri, nu despre companii. Anul trecut, fiica mea a zburat cu Wizzair de la Budapesta la Stockholm si am dus-o la aeroport. N-am vazut nimic de genul celor descrise in postare…Imi pare rau, dar trebuie sa invatam sa fim civilizati, altfel ne facem de ras peste tot in lume. Mereu vrem sa fentam pe cineva, mereu vrem sa fim noi mai destepti…De acord cu Florin.

  • Reply Anca martie 9, 2013 at 8:23 pm

    Da, e vorba de pasageri, dar pasagerii sunt acestia pentru ei sunt clientii cautati de aceste companii aeriene – nu intamplator mai toate zborurile sunt catre zone in care locuiesc romani care fac naveta in tara. Zborurile low-cost catre alte zone, gen Suedia, au alt fel de pasageri. Si FlyPegasus e low-cost, dar cand am zburat spre Istanbul nu am vazut asemenea scene.

  • Reply muciosu martie 30, 2015 at 1:12 am

    compania blue air si-a facut un obicei din a masura bagajele de mana in mod diferit la aeroporturi diferite. nu numai atat. data fiind atitudinea personalului,clientii se pot usor gandi ca in spatele acestor asa-zise "masuratori" este deja un sistem bine pus la punct de a incasa tot felul de taxe care in mod normal nu ar trebui sa apara. Nu se poate ca un bagaj care in bucuresti a fost corespunzator sa creasca dintr-o data in alte orase ale europei. iar dupa aceea personalul de sol ca de exemplu doamna Barcas Elena din Paris/Beauvais sa nu fie in stare sa rezolve situatia aparuta ci de-abia directoarea aeroportului, o frantuzoaica destupata,sa repare oalele sparte de personalul Blue Air. Sus-numita doamna a raspuns la întrebarea: "doamna , colegii dvs. din bucuresti care au permis folosirea acestor bagaje pentru zborul dus, sunt tampiti?!" cu un "DA" sec , care nu mai solicita nici un alt fel de comentarii. "vreti sa luati bagajele, trebuie sa platiti !!!!!" a mai continuat doamna pe un ton lipsit de orice urma de profesionalism.
    Daca mai punem la socoteala si taxele suplimentare care la blue air rasar ca ciupercile dupa ploaie, si întârzierile , plus pierderea bagajelor,plus preturile biletelor care sunt departe de cele ale unei companii "low cost" , plus aeroporturi in plin camp la distanta foarte mare de orasele de destinatie, concluzia poate fi una singura: incercati si alte companii aviatice. blue air are un raport pret/calitate deplorabil iar personalul de sol intalnit (mai sus pomenita doamna Barcas Elena,de exemplu) nu are nimic de-a face cu slujba ce o practica.
    La revedere, Blue Air !

  • Reply Anca martie 30, 2015 at 2:32 pm

    Imi pare rau de experienta pe care ati avut-o, dar dimensiunile bagajelor nu variaza in functie de aeroport, ceea ce variaza este strictetea cu care angajatii aeroportului o verifica. Daca ati fost la limita si in Bucuresti nu v-au taxat nu inseamna ca acest lucru nu se poate intampla la intoarcere.

    Din pacate comportamentul unor angajati lasa uneori de dorit – pentru asta cel mai indicat ar fi sa faceti o plangere scrisa, stiu cel putin un caz in care o astfel de plangere a avut ca efect concedierea unor angajati.

  • Reply Un-Turist iulie 5, 2015 at 8:29 pm

    Cea mai proasta experieta pe care am avut-o vreodata a fost sa zbor cu WizzAir. Am inceput cu stangul de la inceput cand am achizitionat 2 bilete online direct de pe site-ul lor si le-au pus pe amandoua pe acelasi nume. Eroarea sistemului lor. Contactati pe e-mail, nu au raspuns. A trebuie sa sun la numerele lor de telefon care sunt cu suprataxa. M-au pus 20 min. pe asteptarea dupa care imi spune ca pentru modificarea numelui vor taxa suplimentara. Le-am cerut banii inapoi pentru ca sunt nemultumit de serviciile si atitudinea lor, au spus ca in 30 de zile imi vor returna banii. CEA MAI REA EXPERIENTA AVUTA VREODATA CU O COMPANIE DE TRANSPORTURI AERIENE ! Recomand evitarea acestei companii!

  • Lasă un răspuns