Lucruri utile

Cum să te dezabonezi de la mesajele publicitare prin SMS

iunie 8, 2017

Sunt genul acela de persoană care preferă să controleze ce mesaje publicitare îi aterizează în inbox. Sau în telefon. Dacă la newslettere mă pot dezabona și singură (atâta vreme cât nu e un spam nerușinat), la sms nu aveam posibilitatea asta. Sau, cel puțin, așa credeam.

* * *

Cu o singură excepție – când am ales să primesc sms de la o anumită companie, în rest nu mi-am exprimat niciodată interesul pentru așa ceva. Pur și simplu te trezești că le primești, pentru că ai făcut greșeala să îți lași numărul de mobil undeva.

Dar e în regulă – în ultima săptămână m-am dezabonat de la două companii care îmi trimiteau sms-uri publicitare, deci se poate. Cum? Simplu, contactându-i pe email și cerându-le să nu mai îmi trimită mesaje publicitare prin sms. Poate nu știați, dar Uniunea Europeană a adoptat în 2016 o lege mai strictă privind datele personale – General Data Protection Regulation (GDPR), care va intra în vigoare în mai 2018. Legea urmărește să protejeze datele personale și drepturile persoanelor fizice de a și le proteja.

E un subiect destul de serios, pentru că nerespectarea acestei legi implică și niște amenzi usturătoare – de până la 4% din veniturile globale ale unei companii. Pentru ca o companie să te contacteze în scopuri de marketing trebuie să aibă acordul tău explicit – iar majoritatea nu îl au. Pe voi nu vă enervează să fiți sunați de diverse companii care vor să vă vândă credite, servicii medicale sau mai știu eu ce, doar pentru că au cumpărat o bază de date în care figurează și numărul vostru de mobil? Pe mine cam da, și am început să îi întreb pe cei care mă sună cu astfel de oferte de unde au numărul meu de mobil și să le spun, cât se poate de clar, că nu au acordul meu să mă contacteze în viitor. And guess what? Nu mă mai contactează după asta.

Dar revenind la sms-uri, dacă nu mai vreți să primiți mesaje publicitare prin sms contactați compania respectivă și cereți-le să nu vă mai trimită sms-uri. Menționați legea și faptul că nu au acordul vostru – dacă e o companie care funcționează legal, e obligată să țină cont de cererea voastră. Dacă vă ignoră, puteți face o plângere la ANPC sau la Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. Eu nu am ajuns până acolo, pentru că mi s-a răspuns pe email.

M-am dezabonat cu succes de la sms-urile Elefant și Germag și mai am 1-2 companii pe listă de la care nu mai vreau să primesc ”noutăți”. Pentru asta există email (dacă chiar mă interesează newsletterele lor) sau Google search, atunci când caut ceva anume.

Apropo de call centers și companii care îți cumpăr numărul de mobil la grămadă – îmi amintesc de o ”doamnă” care aproape că m-a făcut tâmpită la telefon pentru că nu eram interesată de oferta companiei la care lucra. Și o alta care i-a reproșat maică-mii, la telefon, că ”a avut bani să meargă la Roma”, dar că nu are bani să cumpere nu știu ce oală minune. Clar, există loc de îmbunătățire pentru oamenii care lucrează în call centers, dar și noi ar trebui să ne cunoaștem drepturile ceva mai bine.

CHESTIUNI PRACTICE:

General Data Protection Regulation (GDPR):: pe site-ul EU găsiți informații detaliate (inclusiv în română) despre ce presupune legea asta. Nu strică să le citești, până la urmă e vorba de datele tale personale.

Care vor fi principalele modificări?

  • ”dreptul de a fi uitat” vă va ajuta să gestionați riscurile online legate de protecția datelor. Atunci când nu mai doriți ca datele dumneavoastră să fie prelucrate și nu există motive legitime pentru păstrarea lor, datele vor fi șterse. Normele își propun să le confere indivizilor posibilitatea de a alege și de a acționa, nu ștergerea
    evenimentelor trecute, rescrierea istoriei sau restricționarea libertății presei;
  • acces mai ușor la datele dumneavoastră cu caracter personal;
  • dreptul de a transfera date cu caracter personal de la un furnizor de servicii la
    altul;
  • atunci când vi se solicită consimțământul, acesta trebuie să vă fie solicitat prin intermediul unei acțiuni afirmative clare;
  • o mai mare transparență în ceea ce privește modul în care sunt prelucrate datele dumneavoastră, cu informații ușor de înțeles, în special pentru copii;
  • întreprinderile și organizațiile vor trebui să vă informeze cu privire la încălcările securității datelor care ar putea să vă afecteze în mod negativ, fără întârzieri nejustificate. De asemenea, acestea vor trebui să notifice autoritatea relevantă de supraveghere a protecției datelor;
  • o mai bună aplicare a drepturilor privind protecția datelor prin căi de atac administrative și judiciare îmbunătățite aplicabile în cazurile de încălcare a acestora;
  • responsabilitate și responsabilizare sporite pentru cei care prelucrează date cu caracter personal – prin evaluări ale riscurilor legate de protecția datelor, existența unor responsabili cu protecția datelor și principiile referitoare la „protecția datelor începând cu momentul conceperii” și la „protecția implicită a datelor.

You Might Also Like

No Comments

Lasă un răspuns