Călătorii

Cu shinkansenul de la Kyoto la Osaka

11 august 2013

A călători cu shinkansenul (tren de mare viteză, numele se traduce, literal, “linia noului trunchi”) prin Japonia este o experiență la care eu inițial renunțasem, din cauza costurilor. Pentru că un JR Pass este destul de costisitor (195 Euro pentru o săptămână sau 311 Euro pentru 2 săptămâni), iar un bilet cumpărat la fața locului e destul de scump și el, dacă e pentru distanțe lungi, am preferat ca între Tokyo și Kyoto și între Osaka și Tokyo să călătoresc cu autocarele Willer.

* * *

Între Kyoto și Osaka, însă, nu îmi rezervasem nimic, pentru că cele două localități sunt destul de apropiate și sunt multe variante de transport. Apoi, într-una din ultimele zile petrecute în Kyoto mi-a venit o idee: ce ar fi, totuși, dacă aș lua shinkansenul între Kyoto și Osaka? Oare circulă un astfel de tren între cele două orașe? S-a dovedit că da, circulă, și m-am dus la gară să îmi iau bilet (1380 yen, ~43 lei).

Scurtă istorie, pentru că nu toată lumea știe ce e shinkansenul ăsta: inițial Japonia avea o cale ferată cu ecartament îngust care nu putea susține trenuri de mare viteză. Pentru că țara e foarte mare s-a simțit nevoia de un mijloc de transport mai rapid care să lege nordul izolat de Tokyo, dar și de Osaka, al doilea mare oraș la Japoniei. Ideea a apărut în anii 1930 și a fost reluată după al doilea război mondial – pentru că nu putea folosi calea ferată existentă japonezii au creat totul de la zero: o cale ferată separată pe care circulă doar trenurile shinkansen (care nu se intersectează cu nici o șosea, iar dacă întâlnește obstacole trece printr-un tunel sau pe un viaduct, nu ocolește nimic) și o serie de trenuri rapide cu nume exotice precum Nozomi sau Hikari și boturi albe de rață vitezomană. Un tren shinkansen poate atinge o viteză maximă de 320 km / oră, iar maglevul shinkansen la care se lucrează acum (Chūō Shinkansen) a atins la teste viteza de 581 km / oră.

Shinkansenul nu are doar o cale ferată dedicată, ci și peron dedicat și, uneori, gară dedicată. De exemplu gara din Osaka în care ajunge shinkansenul se numește Shin-Osaka. Sigur că între Kyoto și Osaka distanța este scurtă: un tren obișnuit o face cam în jumătate de oră, iar shinkansenul în 15 minute din care cred că îi ia mai mult timp să accelereze și decelereze, decât să meargă cu viteză maximă (dacă o fi mers).

În orice caz m-am bucurat foarte tare că am reușit să merg un pic și shinkansenul. Când am ajuns pe peronul special și am văzut că se apropie un shinkansen alb cu botul acela alungit și elegant am fost chiar emoționată. Trenurile circulă foarte des, pe peron sunt niște angajați care au grijă de îmbarcarea pasagerilor, iar peronul e mărginit de un gărduleț pentru prevenirea accidentelor și sinuciderilor. Chiar și așa se pare că unii tot s-au aruncat în fața trenurilor – de altfel și la metrou, de exemplu în Tokyo, peronul e mărginit de un gard sau un zid cu uși care se deschid doar după ce s-a oprit trenul.

M-am urcat deci în shinkansen și nu m-am așezat bine că a făcut vâj-vâj de două ori și a și ajuns în Osaka 😊 Uau, mai vreau să mă plimb cu trenuri din astea rapide – poate cu un Maglev, cândva? 😊

You Might Also Like

6 Comments

  • Reply Rose Pink 23 decembrie 2013 at 9:53 am

    te cheamă ardealul, ha?

  • Reply TravelBadgers 7 ianuarie 2014 at 9:18 pm

    Păi cu Maglevul e cam ca şi cu Shinkansenul de la Osaka la Kyoto, momentul de viteză maximă durează un minut şi un pic, din totalul de vreo 7 minute. Spre deosebire de japonez, Maglevul (de cel chinezesc vorbim, care fie vorba între noi, e neamţ) e foarte lin. M-a uimit precizia cu care vin şi pleacă, am stat o oră pe peron în Kyoto şi le-am urmărit …

    Shinkansenul e scump al naibii – am dat puţin peste 200 euro/persoană dus-întors, Kyoto – Tokyo – Osaka. Un segment avea aprox.550km, pe care i-am parcurs în 2h15'. Doare tare la boznar, da' nu te dai zilnic cu aşa ceva!

  • Reply Anca 8 ianuarie 2014 at 9:39 am

    200 de Euro de persoana?! Banuiam eu ca e scump, dar nici asa… Maglevul chinezesc tot asa mult costa?

  • Reply TravelBadgers 8 ianuarie 2014 at 9:54 am

    Teoretic, Maglevul costă şi mai mult: 100 yuani (aprox.12 euro) pentru 35km, adică pentru un euro plătit mergi aprox.3km. La Shinkansen am mers 1000km cu 200 euro, deci un euro cu 5km 😉

  • Reply Anca 8 ianuarie 2014 at 9:56 am

    Pai 35 de km sunt suficienti pentru mine, mai ramane sa gasesc niste statii asa apropiate 😀

  • Reply TravelBadgers 8 ianuarie 2014 at 10:01 am

    Atunci, cap compas către Shanghai!

  • Lasă un răspuns