Lucruri utile

Așteptările mele ca travel blogger

24 septembrie 2012
Era timpul să discutăm și despre ce așteptări avem ca bloggeri de turism, după ce mulți dintre noi am depășit faza de ”copilărie” sau de creștere, în care scriam doar pentru noi și pentru cei dragi. Roxana a deschis discuțiile cu un articol foarte bun cu care sunt de acord în atâtea puncte încât mi-am pus problema dacă mai are rost să scriu și eu o replică la acesta 😊 Și totuși…

La un moment dat, când te apuci să scrii mai mult pentru cititorii tăi, iar aceștia încep să îți ceară sfatul, ajutorul sau doar așteaptă o recomandare, ai de ales dacă vrei să ții un jurnal în care să îți cultivi o pasiune personală sau ești dispus să faci un pas în afara blogului tău și să ai contact și cu ceilalți care lucrează în domeniul respectiv. Următorul lucru ar fi să îți definești niște reguli după care să te ghidezi și care să îți facă viața mai ușoară – dacă la început presupui că regulile respective se subînțeleg, după puțin timp realizezi că lucrurile stau întocmai pe dos.

Ce așteptări am eu de la un potențial colaborator? În primul rând acestea de mai jos:

#1. Să își facă temele. Ești interesat de o colaborare sau doar încerci apele, mă aștept să știi cum mă cheamă, pe ce blog scriu și despre ce. Nu te arăta interesat de o colaborare cu blogul calatorii-imaginare.ro, când eu mi-am schimbat domeniul și numele site-ului de aproape jumătate de an.

#2. Să răspundă la email / telefon. Fie că eu am fost cea care te-a contactat, fie că doar ți-am răspuns la un mesaj de-al tău, este datoria ta ca om de PR (și nu numai) să răspunzi la emailuri, chiar și când răspunsul este negativ. Nu peste o lună, 5 luni sau un an, ci într-un termen decent pe care sunt convinsă că îl poți intui.

#3. Să facă propuneri concrete. Ai o pensiune pe care vrei să o promovezi, invită-mă să o văd sau să petrec o noapte în locul respectiv. Nu te așteptă să scriu despre cât de moi sunt pernele și ce amabil este personalul dacă eu n-am călcat în viața mea acolo. Review-urile nu se bazează pe imaginație, ci pe experiențe reale, care pot fi utile cititorilor mei și potențialilor tăi clienți.

#4. Să nu fie meschin. Dacă ai un buget mai mic sau mai mare pentru publicitate atunci nu-mi face ”oferte” de 20 de lei pentru un articol. În ciuda unor păreri bloggerii nu sunt niște muritori de foame care de abia așteaptă să li se ofere ceva. Majoritatea dintre noi avem slujbe care ne permit să călătorim pe banii noștri și să testăm diverse servicii turistice în primul rând în calitate de client. Ai un serviciu foarte fain, dar de abia te-ai lansat și nu ai un buget pentru genul ăsta de promovare – atunci fii sincer în privința asta. Majoritatea am fi încântați să promovăm un lucru bun și de calitate, chiar și gratis.

#5. Să nu îmi ceară o ofertă generală, fără să spună cine este și ce vrea de la mine. Nu sunt fabrică de șuruburi, cu maxim 3 sortimente din care să îți alegi cea mai ieftină variantă. Nu colecționa oferte de la mai mulți bloggeri ca să le pui la sertar – mulți ne cunoaștem între noi și lucrurile astea se află. Pe internet nu este ca la piață, să te plimbi printre vânzători ca să-ți alegi roșiile cele mai ieftine.

#6. Să nu aștepte rezultate imediate sau spectaculoase. Internetul este pe locul doi ca sursă de informare pentru public, după televiziune și înaintea ziarele scrise, dar dacă la celelalte două informația are o durată de viață foarte scurtă, pe internet durata este mult mai lungă. Altfel spus ceea ce scriu eu azi, dacă este cu adevărat relevant, va fi actual și peste un an, doi sau trei, nu doar în săptămâna în care este publicat. Gândește pe termen lung și decide dacă online-ul ți se potrivește sau e mai bine să închiriezi un panou la metrou.

Dacă așteptările de mai sus par restrictive și neprietenoase, atunci trebuie să menționez că da, sunt interesată de colaborări, discuții și promovări, dar nu cu orice preț. Îmi place să primesc o ofertă interesantă, să fiu implicată într-o campanie bine realizată, să fac parte dintr-un proiect deștept și simpatic. Îmi doresc să promovez servicii, locuri sau companii care fac o treabă bună și care sunt interesați de clienții lor, nu doar de un câștig imediat obținut cu orice preț. Mă bucur de fiecare dată când aflu că X face cutare campanie de promovare a unui loc, că Y este un hotel foarte fain în care merită să mergi în vacanță sau că în Z mâncarea este delicioasă și serviciile ireproșabile. Despre lucrurile astea mi-ar plăcea să scriu mai des, nu despre concursuri pe Facebook pe bază de like-uri și premii care constau în brelocuri în formă de inimioară.

You Might Also Like

12 Comments

  • Reply Roxana Farca 24 septembrie 2012 at 5:00 pm

    Multumesc pentru completari! Am omis exact partea cu cererile de oferte 🙂 Si cu raspunsul la mailuri, buna observatie!

    In rest suntem pe aceeasi lungime de unda.

  • Reply Razvan Pascu 24 septembrie 2012 at 9:33 pm

    Foarte bun articolul tau. Si al Roxanei, desi nu am inteles partea cu croaziera. 🙂

    Ma bucur ca ati deschis acest subiect. In curand o sa anunt si eu un proiect prin care voi ajuta ca bloggerii de travel (care merita) sa fie vazuti altfel de catre companii.

  • Reply Narcisa 24 septembrie 2012 at 9:35 pm

    îmi vine să vă public articolele și pe travelgirls.ro 🙂
    am să mă limitez însă la a le promova, că tare bine ați mai zis.

  • Reply Petruș Lungu 24 septembrie 2012 at 9:38 pm

    Legat de rezultate … indiferent cu cine am stat de vorbă de colaborări am menționat faptul că eu nu garantez în niciun fel vânzări, ci doar awareness .. și ăsta atât cât se poate.

    Mai trebuie să găsesc o modalitate de "a-i face de rușine" pe cei ce cer ceva, dar uită să facă ceea ce zic. Și mă refer aici la cei ce cer link exchange, dar manevra nu e deloc reciprocă.

  • Reply Anca 24 septembrie 2012 at 10:14 pm

    Eu sunt curioasa ce completari aduc si altii, care au avut mai multe colaborari sau tentative de colaborare. M-as bucura sa aud ca de la un anumit nivel incolo colaborarile sunt frumoase pentru ambele parti.

  • Reply Anca 24 septembrie 2012 at 10:18 pm

    Ce proiect? 🙂

  • Reply Anca 24 septembrie 2012 at 10:21 pm

    Eu astept replica ta, sunt sigura ca ti-ai format o parere despre subiectul asta 😛 Si nu zic la “misto”.

  • Reply Anca 24 septembrie 2012 at 10:24 pm

    O lista neagra? Probabil ca s-ar gandi de doua ori inainte de a “uita”, desi mie chestia asta cu pusul la zid imi repugna, inca mai cred ca cei care nu isi respecta angajamentele se saboteaza singuri.

  • Reply Narcisa 24 septembrie 2012 at 11:02 pm

    păi aş fi scris dar nu mai am alte aşteptări în afară de cele scrise de voi. sunt fix aceleaşi. 🙂

  • Reply Roberto 25 septembrie 2012 at 12:12 pm

    ANCA… ti-am scris pt unele informatii despre viza de rusia…daca vrei te rog frumos sa imi raspunzi..multumesc

  • Reply Razvan Pascu 30 septembrie 2012 at 3:34 pm

    Prima agentie de PR din Romania exclusiv pe turism & hospitality.

  • Reply Traveling Hawk 1 februarie 2013 at 8:50 pm

    Desi pana acum nu m-am gandit la acest aspect al blogarelii, cred ca exact asa as pune si eu problema, Anca. E bine sa se discute deschis acest lucru si, mai ales, sa ajunga si la urechile celor interesati.

  • Lasă un răspuns