Călătorii, România

Banat ”wishlist”

March 6, 2014

Deși sunt bănățeancă get-beget nu am vizitat mai nimic din regiunea în care mi-am petrecut o bună parte din viață. Sigur că știu bine Lugojul, că doar am stat în el, cât de cât am fost și prin Timișoara (deși acum când am luat la rând obiectivele turistice de acolo constat amar că n-am văzut mai nimic…), iar anul trecut am binevoit să ajung și eu, într-un final, la Băile Herculane, pe lângă care am trecut de zeci de ori fără să mă opresc vreodată.

Așa că m-am pus pe treabă și mi-am încropit un “wishlist”, poate în felul ăsta o să mă urnesc într-o zi și-o să vizitez mai pe îndelete Banatul. Momentan am trecut pe listă doar locurile de mai jos, dar dacă știți și altele, nemaipomenite, pe care le-am sărit, vă rog trăgeți-mă de mânecă 🙂 Nu, nu sunt toate obiectivele turistice, ci doar ce mi s-a părut mai fain prin județul Timiș și zonele limitrofe, deci nu tot Banatul (da, știu, titlul e ”missleading”, mea culpa).

Timișoara. Am fost de câteva ori, dar mai e loc pentru vizite. Vreau să văd și eu Copacul Breslelor, Muzeul Satului Bănățean, Cetatea Timișoara, Podul de Fier, Parcul Botanic, Bastionul Maria Theresia și Parcul Rozelor. Cel puțin…

Buziaș. E incredibil cum de nu l-am vizitat încă, e între Timișoara și Lugoj, fooooarte departe, la 25 km de Lugoj.

Cramele Recaș. Au un vin dulce și bun, am băut când am fost ultima dată acasă, dar mi-ar plăcea să le vizitez și cramele. Până la urmă câte motive îți trebuie ca să vizitezi o cramă? Unul singur, vinul 😊

Lacul Surduc. Când toți colegii mei se duceau la Surduc eu nu mai știu ce făceam, dar n-am fost niciodată. Și acesta e foarte departe de Lugoj, la 30 de km. Deh…

Munții Poiana Ruscă. Aici am fost o dată cu mama și parcă am fost cândva și într-o tabără tot în zonă. Mi-ar plăcea să revin, sunt niște munți ușor de urcat, ca pentru leneși (ca mine).

Bodo. Se pare că au o biserică reformată interesantă. N-am fost, n-am văzut. Voi?

Ceva mai sus, spre Arad, se găsește ultima revelație internautică, satul Charlottenburg, cu casele dispuse concentric. Aici mi-ar trebui un balon ca să îl văd de sus. 😊

Lângă Timișoara se găsește Castelul Mercy din Carani (13 km), ceva mai încolo Băile Calacea (alți 7 km), apoi Orțișoara, unde e o biserică romano-catolică.

De la Orțișoara după 11 km se poate ajunge la Rezervația Ornitologică Satchinez, iar de acolo sunt 50 km (pe drumuri ocolitoare, se pare) până la Lenauheim unde se găsește Casa Memoriala Nikolaus Lenau.

Înapoi în Timișoara, punct de plecare pentru Sărăturile Diniaș (24 km), de unde se poate merge la Banloc unde se găsește Castelul Banloc, care e foarte-foarte frumos și se pare că a avut și-o istorie zbuciumată.

Ceva mai la sud este Oravița, despre care am tot auzit în ultima vreme: cică are cel mai vechi teatru din țară și cea mai veche cale ferată, așa că pe wishlist cu el (ea)!

Câte zile mi-ar trebui pentru toate astea? Păi câte or fi, fără ”buget de timp” parcă te simți mai liber. Mașină nu am, se oferă cineva să-mi fie șofer? 😊

You Might Also Like

12 Comments

• Reply Anda March 6, 2014 at 12:53 pm

Buna Anca,

Am fost la Banloc in urma cu muuulti ani si castelul era o mare ruina. Si parcul din jurul sau, la fel. Dupa un cutremur mare, totul a fost lasat in paragina. Daca intre timp s-au schimbat lucrurile,tare m-as bucura.

Iti recomand Ciacova, o comuna cu un centru demn de Sibiu, sa zicem, si o plimbare la Macea – un castel chiar superb si un parc dendrologic asemenea. Este in judetul Arad, dar aproape de Timisoara.

La Oravita, intr-adevar, este cel mai vechi teatru din tara, unde Mihai Eminescu a fost sufleor, daca nu ma insel. Este impresionant interiorul, merita. De acolo pana la Anina este cea mai veche cale ferata montana din Romania, de doua ori pe zi in timpul saptamanii (o data pe zi in weekend) merge un personal. Este un traseu atragator, dar mai frunos este sa-l faci pe jos sau din masina pentru a vedea viaducte peste care trece trenul 🙂

La Timisoara nu exista o cetate propriu-zisa, sunt cateva ziduri/bastioane in diferite locuri din oras, iar Parcul Botanic este ca oricare alt parc din Romania. La Buzias, insa, este un parc central unic in Europa!

Sper sa ajungi peste tot, sa-ti faci propriile impresii, oricum cand esti pe drumuri,viata e mai frumoasa! Succes!

• Reply Anca March 6, 2014 at 1:16 pm

Multumesc, Anda, esti o sursa inepuizabila de informatii 🙂

• Reply Viata la tara March 6, 2014 at 3:31 pm

Anca draga,
    Daca vei avea timp, hai si in sudul Banatului: Cheile Nerei, Cazanele Dunarii… Si daca tot o sa fii prin zona, fa un popas si pe la noi. La Bigar suntem intotdeauna bucurosi de oaspeti.
    Cristi si Adriana

• Reply Anca March 6, 2014 at 4:55 pm

Nici nu stii cat te invidiez pentru "viata la tara" 🙂

• Reply Ioana March 7, 2014 at 3:49 am

Sustin ce zice, Adriana: musai sa iei si sudul in considerare. 🙂

Apropo de Teatrul din Oravita, intreaba acolo daca nu poate sa ti se faca ghidajul. E un nene de la Primarie care uneori se gaseste la Teatru – si vorbeste mult. 🙂
    Si pana sa ajungi la Teatru, in orasul vechi este si o farmacie veche, veche, tot de pe vremea Imperiului Austro-Ungar. N-am apucat sa intru dar am vazut niste poze. Poate ajungi inaintea mea. 🙂 "Cheia" ar fi la Primarie…

• Reply Traveling Hawk March 7, 2014 at 3:03 pm

Timisoara: Muzeul de Arta, Muzeul de Istorie, Muzeul icoanelor din Catedrala.

Conacele astea de tara din Banat sunt cam neglijate si nici nu se pot vizita in interior.

Ti-as mai sugera:
    de la Oravita, Lacul Marghitas,
    de la Resita – Muntele Semenic si Pestera Comarnic, mai la sud Cheile Minisului si valea cu mori de apa de la Rudaria, cu Muzeul mulinologic, Cheile Carasului si Cheile Garlistei care, impreuna cu Cheile Nerei, sunt pline de liliac salbatic primavara.
    de la Caransebes, poti urca cu masina si telefericul la Muntele Mic

Din Arad: cabana Casoaia, statiunea Moneasa

• Reply catherine March 8, 2014 at 8:56 am

Anca, eu sunt fan ştranduri termale. Chiar lângă Timişoara (vreo 15km) este Sanmihaiu German, cu un astfel de strand celebru şi recent renovat. Din păcate, n-am ajuns, dar mi-au vorbit de el aproape toţi prietenii timişoreni. Cred că după o zi de alergătură ar fi faină o relaxare în apă caldă…

• Reply Anca March 10, 2014 at 3:12 pm

Super – mersi! 🙂

• Reply Anca March 10, 2014 at 3:14 pm

Aoleu, am uitat de morile de la Rudaria, am vazut niste fotografii cu ele si mi-au placut…

Multumesc, Adriana 🙂

Uite ca de Sanmihaiu German nu stiam, multumesc 🙂

• Reply Maria November 24, 2014 at 7:52 am

Buna! Am descoperit ieri blogul tau si de atunci citesc si tot citesc :). In comentariile de mai sus citesc despre indemnuri de a vizita morile de la Rudaria, lucru pe care ti-l recomand si eu. Locuiesc chiar in sat de 1 an jumate si daca ai trecere pe aici si nu ai unde sta, esti binevenita in casa mea. In zona mai sunt Cheile Nerei, Lacul Dracului, Lacul Ochiul Beiului cu cascada Beusnita langa Sasca, Lacul Buhui la 3 km de Anina (la Ocolul Silvic Anina te poti interesa de cazare in cabana de pe malul lacului, iar la cabana o sa gasesti pe Nicu, mare amator de colindat tara si muntii ei cu toate cele, si e doxa de informatii), Oravita, da, are si cea mai veche farmacie montana din tara care acum e transformata in muzeu. Eu sunt din Oravita, dar nu am vizitat-o niciodata, insa tot timpul cand treceam pe langa ea, portile erau zavorate.
    Nu imi mai vin in minte alte obiective. Valea Almajului e, in general, foarte frumoasa cu peisajele ei si cu multe dealuri de colindat.
    Inca odata: te astept la Rudaria (Eftimie Murgu); ai ce vedea!

• Reply Anca November 24, 2014 at 1:11 pm

Multumesc, Maria, pentru invitatie 🙂 Daca ajung prin zona iti dau de veste, poate la vara o sa ajung si pe acolo.