Lucruri utile

Răul de mişcare

aprilie 27, 2012
UPDATE: acest articol a fost actualizat în aprilie 2014.

Este o glumă proastă din partea vieții să îți placă să călătorești și să suferi de rău de mișcare, dar astfel de lucruri se întâmplă și nu poți controla felul în care reacționează corpul tău la zborurile cu avionul sau la călătoriile prea lungi cu autocarul, trenul sau mașina. Vestea bună este că aceste stări rele se pot preveni și ne putem bucura de zilele de vacanță. În copilărie era suficient să mă urc într-un tren pentru ca la prima mișcare a roților să mi se facă rău. Foarte rău, în așa măsură încât uram orice deplasare indiferent de destinație. Apoi undeva în adolescență răul de mișcare a dispărut brusc și fără vreun motiv anume. Eram, în sfârșit, capabilă să călătoresc mai multe ore cu trenul sau cu mașina fără ca asta să reprezinte o suferință sau neplăcere. Am crezut, cu naivitate, că scăpasem.

Dar asta numai până la apariția zborurilor low-cost când pasiunea mea pentru călătorii a luat avânt. Care avânt era invariabil retezat în prima zi de călătorie de dureri atroce de cap (și nu numai) care nu treceau cu nimic și care îmi stricau, aproape de fiecare dată, întreaga zi. Apoi mă simțeam perfect, ca și cum nimic nu se întâmplase. Nu m-am gândit nicio clipă că sufăr, din nou, de rău de mișcare. Călătoream cu antinevralgicele la mine (nu aveau niciun efect, se înțelege), mă convinsesem că sunt susceptibilă să fac toxiinfecții alimentare de la orice și la fiecare drum cu avionul mă rugam să mă simt bine, măcar de data asta. Uneori rugămințile îmi erau ascultate.

Mi-a luat câțiva ani ca să observ legătura, de altfel foarte evidentă, între călătorii și stările de rău. O vizită la doctor mi-a confirmat că da, sunt o călătoare ce suferă de rău de mișcare – rău de avion, rău de autocar, rău de viraje, de schimbări de altitudine și de orice altceva care poate afecta urechea internă.

Vestea bună e că răul de mișcare se poate trata și voi putea călători liniștită de acum înainte, atâta vreme cât îmi iau medicamentele înaintea unui zbor sau drum mai lung. Mi s-a prescris Motilium pe care trebuie să îl iau cu 1-2 zile înainte, câte 3 pastile pe zi ca să-mi rămână în sânge substanțele active din medicament și, chiar înainte să plec în Anglia, am testat medicamentul. M-am simțit bine, spre uimirea mea, deși a fost un zbor de 3 ½ ore urmat imediat de un drum cu autocarul de 2 ore și întoarcerea spre Londra tot de 2 ore, adică o zi extrem de obositoare. Săptămâna trecută, înainte de a pleca la munte, am luat iar pastilele și a fost ok, așa că acum sunt destul de încrezătoare că am scăpat de problema asta definitiv.

Medicamentul îl găsiți în farmacii, se poate cumpăra fără rețetă și costă în jur de 11 lei 10 pastile, dar atenție, nu luați Motilium fără să vă consultați medicul – s-ar putea ca problema voastră să fie cu totul alta. Mai mult decât atât, nu confundați răul de mișcare cu alte probleme generate de călătoria cu avionul, de exemplu cu anxietatea provocată de zbor, care are cu totul alte cauze și alt tratament.

Voi aveți astfel de probleme legate de zborul cu avionul și dacă da – cum le tratați?

You Might Also Like

8 Comments

• Reply Liliana Oprişan aprilie 27, 2012 at 9:51 am

N-aş fi spus! Sincer … credeam, în ignoranţa mea, fie că-i şoferul prost, fie că-i drumul agresiv, fie că-i omul prea sensibil. Mulţumesc de pont, nu de alta, dar am pe cineva în preajmă care ar avea nevoie de astfel de pastile magice.

• Reply Anca aprilie 27, 2012 at 10:01 am

Sper sa-i fie de ajutor, atunci.

• Reply Claudia Mihaila aprilie 27, 2012 at 11:45 am

Si eu cunosc problema raului de miscare, in cazul meu se manifesta numai la masina sau autocar . Si nu e cu dureri de cap ci cu rau la stomac. Eu am gasit o varianta mai naturala: pastilele de ghimbir . Se gasesc in farmacii, sunt naturale si chiar isi fac treaba! 🙂

• Reply Anca aprilie 27, 2012 at 11:47 am

Uite ca de ghimbir nu stiam, multumesc!

• Reply Bia aprilie 29, 2012 at 11:38 am

Da, eu cred ca este şi o chestie psihica si sa va povestesc de ce.

Eu efectiv mor aproape, asa de rau imi este pe masina si autocar/autobus/microbus. Pe tren si avion imi place cel mai mult si nu am absolut nimic, dar pe masina si celelalte e groaznic. Asa a fost mereu de la 2 (cand am mers cu ai mei catre mare) pana in prezent. Am luat tot felul de pastile pana cand am renuntat caci luam cate doua/trei si nu aveau niciun efect.

La raul de masina mica am gasit rezolvarea: CONDUC (asa am deja mii de km fara rau de masina, cand sofez nu am nici cel mai mic simptom, am calatorit pana in Grecia asa, canducand doar eu desi mai mai aveam soferi in masina) :))

La autobus si celelalte încerc sa dorm si … sa nu mananc mai nimic inainte de a urca. Asa am facut cel mai lung drum al meu fara sa vomit (desi stare de rau am avut, dar nu asa puternica).

Ideea este ca aici mai intrevine un aspect: daca drumul nu este plictisitor si daca trec prin zone interesante s-ar putea sa uit ca am probleme si sa ma concentrez pe peisaj… De aceea spun ca ceva e de la "mansarda", am trait si experinete de genul sa-mi fie rau inca inainte de a urca in masina/bus/autocar etc, sau sa mi se faca rau daca un taxi in care urcam avea "braduleti" din aia de masina, am patit sa schimb taxiul va rog sa ma credeti :))

Tot ma bucur ca mijloacele mele de transport preferate: trenul si avionul nu imi provoaca stari nasole, nici psihice nici fizice 🙂

• Reply Anca aprilie 29, 2012 at 4:49 pm

Curios… Bine ca ai gasit niste remedii pentru problemele astea. Si in cazul meu e o componenta psihologica: la zborul de intoarcere acasa nu mi-e niciodata rau – poate e si din cauza oboselii sau la dus am emotii, nu stiu, cert e ca numai la plecare am probleme.

• Reply Horia iunie 4, 2012 at 7:37 am

Recomand tuturor cu rau de masina pastilele de EMETOSTOP. Recunosc,sufar de acelasi rau de…miscare,iar inainte sa plec intr-o calatorie,e de ajuns o singura pastila (fara sa exagerez,la mine functioneaza perfect) si nu am griji toata ziua.De exemplu am avut de facut o calatorie mai demult pana la Bacau,cu autocarul pana la Brasov si apoi cu masina mica pana la Bacau.Nu am avut nicio problema,si am putut sa si mananc.Sfatul meu este insa sa nu se incerce mancaruri…exotice inainte de plecarea in calatorie,iar daca cineva sufera cu…nervii,a nu se lua medicamente gen Extraveral/Distonocalm/Diazepam sau antidepresive/antipsihotice,altfel exista riscul ca in masina sa adormiti si sa va treziti cu vesnicul rau.Sper ca sfatul meu v-a fost de ajutor!

• Reply Anca iunie 4, 2012 at 10:37 am

Daca nu ma insel am luat si eu odata Emetostop, pe vremea cand nu ti cerea reteta pentru acest medicament. Din prea multa ravna am luat mai multe pastile si am fost ametita toata ziua.